Muziek

Muziek wordt in de hele onderbouw aangeboden.

In klas 1 krijgen de leerlingen 2 lesuren muziek
In klas 2 krijgen de leerlingen 1 lesuren muziek
In klas 3 krijgen de leerlingen 2 lesuren muziek

Vanaf het schooljaar 2018/2019 vind het muziekonderwijs op het Oelbert plaats in een compleet nieuw muziekpaviljoen.

Er wordt in de muziekles veel muziek gemaakt, en wel met serieuze instrumenten. Leerlingen kiezen aan het begin van het schooljaar een muziekinstrument als specialisatie.

Specialisaties zijn:

  • Gitaar (akoestisch en elektrisch)
  • Keyboard/Piano
  • Drums en percussie
  • Melodisch Slagwerk
  • Basgitaar
  • Zang en vocale performance
  • Blaasinstrumenten
  • Geluidstechniek/Produktietechniek

Met dit instrument gaan ze al meteen de geleerde muziek in de praktijk brengen. Ze leren individueel en in bandformaties spelen en de theorie volgt hier de praktijk. Elk jaar wordt afgesloten met een muzikale performance waar de leerlingen laten zien wat ze hebben geleerd. De muziektheorie wordt geleerd in een online muziekmethode die aansluit op de praktijkonderdelen. Deze methode is geheel ontwikkeld door Oelberts eigen muziekdocent en heet: Muzikwaliteiten.nl

Klas 1 volgt de methode Starmaker en is een webbased internetmuziekmethode.

De opbouw van de methode kent een verdeling op basis van een muzikale structuur. De leerling gebruikt de vormelementen motief, herhaling, variatie, contrast en vorm. Dit gebruikt hij/zij in eenvoudige speelstukken, compositie en improvisatieopdrachten. Zo wordt de leerling in stappen voorbereid op een uitvoering. Aan de hand van een muzikaal zelfportret volgt de leerling de voor hem/haar relevante onderdelen van de methode. Zie complete beschrijving

Klas 2 volgt de methode Rising Star en is een webbased internetmuziekmethode.

In deze methode gaan we kijken naar de verschillende lagen en samenklanken in de muziek. Hierbij gaan de leerlingen letterlijk de diepte in. Ook gaan we proberen verder te kijken dan de nu bestaande regels in de muziek. Wat heeft het voor de muziek betekend dat muzikanten bestaande regels hebben doorbroken. Door improvisatie en creatieve opdrachten worden deze gedachten en ontdekkingen gestimuleerd. Door middel van het optreden Be A Star goed te evalueren wordt de te volgen route bepaald. De leerling kan nu kiezen om op het in klas 1 gekozen instrument de vaardigheden verder te ontwikkelen, of om een ander instrument te kiezen. Zie complete beschrijving

Klas 3 volgt de methode Super Star en is een webbased internetmuziekmethode.

In deze methode bepaalt de leerling zijn eigen muzikale leerdoelen. Hierbij wordt de leerling eigenaar van zijn eigen leerproces. De intrinsieke motivatie speelt hierbij een belangrijke rol. Er wordt beoordeeld na elke periode middels een participatiecijfer en een voortgangsgesprek. Na drie jaar muziek laat de leerling het eindresultaat zien in een muzikale performance.

 

Beoordeling

WF

Klas 1

Klas 2

Klas 3

Muzikaal zelfportret

1

X

 

 

Handleiding

1

X

 

 

Toets theorie/praktijk

2

X

X

 

Portfolio en modules

2

X

X

 

Participatiecijfer

2

X

X

X*

Eindpresentatie

3

X

X

X

*In combinatie met een voortgangsgesprek.

 

Benodigdheden voor elke leerling bij de muzieklessen:

  • Oortjes of een koptelefoon. (bij elke les nodig)
  • Snelhechter met 10 blaadjes schrijfpapier en 10 blaadjes muziekpapier.

Bij keuze Gitaar/Basgitaar:

  • 1 of meerdere plectrums, stemapparaat of gratis app op smartphone, eventueel eigen gitaarband/capo.

Bij keuze drums:

  •  Eventueel oordopjes voor het reduceren van geluid.
  • Eventueel eigen drumstokken.