Vaardigheden
Vaardigheden maken het leren en je leven een stuk makkelijker! Niet alleen op school maar ook met je vrienden, bij de voetbal of op de hockey. Maar ook als je later een bijbaantje hebt of verder gaat studeren. Omdat vaardigheden zo belangrijk zijn, helpen we je meteen vanaf het begin vaardigheden te ontwikkelen. Niet alle vaardigheden tegelijk, je leert er elk half jaar een paar. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een activiteit, het spreken voor een groep of het samenvatten van grote teksten. Samen met je mentor-coach en een paar klasgenoten spreek je over de ontwikkeling van je vaardigheden. Zo gaat het leren steeds makkelijker en ga je met vertrouwen je toekomst tegemoet!
Leerstrategieën en studievaardigheden
Aan het begin van klas 1 leer je al hoe je effectief woordjes kunt leren met flashcards. En je leert dat je ze beter onthoudt als je ze even laat rusten en ze later weer herhaalt. Je leert ook hoe je een tekst kunt samenvatten en kunt checken of je hem kunt navertellen. Ook leer je dat je beter leert als je voorbeelden verzint bij de leerstof en verschillende onderwerpen zoveel mogelijk afwisselt.
Coaching
In de coachsessies onder leiding van je mentor-coach ga je samen met een paar klasgenoten terugkijken op de ontwikkeling van je vaardigheden. Wat lukt er al goed? En wat is je doel voor over twee weken? Zo leer je de vaardigheden zó goed toepassen, dat je er niet meer over hoeft na te denken en ontstaat er ruimte in je hoofd voor de volgende!
Leren organiseren
Lijkt het je leuk om een sportdag, gala of schoolfeest te organiseren? Of mee te denken over hoe we op school omgaan met telefoons, huiswerk of het schoolplein? En lijkt het je leuk om dat samen met andere Oelbertanen te doen? Dat kan! Dan is de leerlingenraad echt iets voor jou. Je leert belangrijke vaardigheden voor nu en in de toekomst en je krijgt nieuwe vrienden. Zo hebben we onder andere een sportraad die sporttoernooien organiseert, een feestcommissie die samen de schoolfeesten bedenkt en een culturele commissie die onder andere het gala voor klas 6 voorbereidt!
Basisvaardigheden
Naast al deze vaardigheden werk je vanaf de start op het Oelbert aan je ontwikkeling van de basisvaardigheden. Dit zijn vaardigheden die elke leerling in Nederland ontwikkelt: zoals goed kunnen lezen, goed kunnen rekenen, weten hoe de Nederlandse maatschappij in elkaar zit en hoe je goed om kunt gaan met apps, online werken en digitale bronnen. Lees hieronder wat we bijvoorbeeld met taal en mediawijsheid doen.
Mediawijsheid: van fakenews tot de toekomt van AI
Van TikTok tot ChatGPT: we willen dat je goed leert om te gaan met deze en andere toepassingen. Wel moeten we heel eerlijk zijn: stiekem weten we ook wel dat jij veel meer van deze en andere apps af weet dan wij. Maar op het Oelbert koppelen we de toekomt van AI of het gebruik van bronnen ook aan filosofie en de klassieke oudheid. Wanneer komt er volgens jou het moment dat een computer te veel kan en waardoor blijkt dat fakenews echt niet alleen van deze tijd is? Deze en andere thema’s bespreken leerlingen in klas 1 bij het vak mediawijsheid.
Taalvaardigheden: de beste basis voor een fijne toekomst
Op het gymnasium zijn talen natuurlijk niet weg te denken! We hebben ze in alle soorten en maten: van Nederlands en Cambridge Engels tot de klassieke talen Latijn en Grieks. We vinden het belangrijk dat alle leerlingen op het Oelbert de beste basis krijgen voor een fijne toekomst. Goed ontwikkelde taalvaardigheden zorgen ervoor dat je teksten snel en goed begrijpt. Ook lukt het dankzij goed ontwikkelde taalvaardigheden om perfect uit te leggen wat je vindt, of dat nu hardop tegen iemand anders of uitgebreid getypt is. Daarom beginnen we in klas 1 direct met de ontwikkeling van ieders taalvaardigheid, zodat aan het einde van klas 2 iedereen over dezelfde stevige taalbasis beschikt – uit welk gezin of van welke basisschool je ook komt!
· Elke leerling krijgt les in vakoverstijgende taalvaardigheden, zodat je leert hoe je sommetjes of opgaven moet maken of weet waar je op moet letten bij de vraagstelling van een toets.
· Elke leerling neemt deel aan een digitale taalintake met inzicht in de eigen taalontwikkeling.
· Elke leerling heeft toegang tot een online omgeving met taalondersteuning, zolang het nodig is.