Visie op welzijn en ondersteuning
Onze visie op ondersteuning is gevat in onze visie op welbevinden. Onder welbevinden verstaan wij dat je je sociaal, mentaal en fysiek goed voelt en dat je een betekenisvol leven kunt leiden, waarmee jij tevreden bent.
We streven naar leerlingen die goed in hun vel zitten. Leerlingen die goed in hun vel zitten, kunnen beter leren dan leerlingen die problemen ervaren (NRO, 2024). Andersom is ook waar: leerlingen die leren, gaan beter in hun vel zitten (Trimbos Instituut, 2024). We gaan preventief te werk (beter voorkomen dan genezen) door breed in te zetten op welzijn en leren. Hoe meer ontspannen leerlingen leren, des te meer helpend dat is voor hun welzijn.
Mentaal gezonde leerlingen, hebben meer zelfvertrouwen en veerkracht. Zij zijn in staat om beter om te gaan met tegenslagen en weten deze tegenslagen gemakkelijker te overwinnen. Ze tonen gepast sociaal gedrag en verzuimen minder. Ze kunnen zich beter inleven in een ander, beter omgaan met emoties van zichzelf en anderen, hechtere relaties opbouwen en beter leren.
De piramide visualiseert hoe het Sint-Oelbertgymnasium naar welbevinden kijkt én wat voor ondersteuningsmogelijkheden er zijn als een leerling extra hulp nodig heeft. De onderkant van de piramide is breed en vormt de basisondersteuning voor alle leerlingen. De middelste schijf bestaat uit ondersteuning voor groepen leerlingen die preventief of curatief aan welzijn werken. De bovenste twee lagen van de piramide visualiseren de individuele ondersteuningsmogelijkheden van tijdelijke en meer permanente aard (leerlingen met een OPP: een Ontwikkelings Perpectief Plan).
Meer informatie?
Bent u op zoek naar meer informatie over onze piramide van welzijn of specifieke ondersteuning? Neem dan contact op met onze ondersteuningscoördinator, Gabriella Lalicato.