Voorsprongklas
De Voorsprongklas is bedoeld voor die leerlingen die qua denken het gymnasium goed aan kunnen, maar nog over onvoldoende vaardigheden beschikken of sociaal-emotioneel nog niet ver genoeg zijn om de overstap naar het voortgezet onderwijs op een goede manier te kunnen maken.
De Voorsprongklas biedt leerlingen een zachte landing en een stevige basis voor de rest van hun middelbare schoolcarrière, laat hen langzaam ingroeien in het uitgebreide verplichte curriculum van het gymnasium en biedt daarnaast de extra uitdaging die zij nodig hebben.
Omdat de leerstof van de basisschool voor deze leerling niet uitdagend genoeg (meer) is, ontwikkelt de leerling niet de benodigde vaardigheden om ook in het voortgezet onderwijs succesvol te kunnen zijn. De Voorsprongklas zet in op de ontwikkeling van deze vaardigheden en spreidt het verplichte vakinhoudelijke programma over twee schooljaren. Daardoor ontstaat er er tijd en ruimte om deze vaardigheden te ontwikkelen en de cognitieve en creatieve uitdaging aan te gaan, die deze leerlingen zo nodig hebben.
Tot de doelgroep voor de Voorsprongklas behoren kinderen van wie de verwachte aansluitings-problemen met name gerelateerd zijn aan hun meer dan gemiddelde intelligentie en niet aan een andere oorzaak, zoals bijvoorbeeld een stoornis in het autistisch spectrum.
Samengevat zijn deze kinderen eigenlijk al een maatje te groot voor het basisonderwijs, maar nog een maatje te klein voor het vervolg-onderwijs.
Het ingroeimodel
De Voorsprongklas werkt volgens een ingroeimodel. De leerstof van klas 1 is verdeeld over twee leerjaren met een geleidelijk toenemende studielast.
Naast het reguliere programma van klas 1 bieden we extra uitdagende leerstof aan en ondersteuning op het gebied van onder andere plannen, organiseren, doorzetten, concentreren en ‘leren leren’. Tenslotte werken we aan het wegnemen van blokkades die de meer dan gemiddeld intelligente kinderen kunnen tegenkomen, zoals een fixed mindset, perfectionisme of faalangst. Zo neemt zowel de studielast als het zelfsturend vermogen van de leerling geleidelijk toe.
Doelen
De doelen zijn algemeen geformuleerd. We zijn ons in de Voorsprongklas extra bewust van individuele ontwikkel- en ondersteuningsbehoeften. We streven ernaar dat een leerling aan het einde van de Voorsprongklas:
- de executieve vaardigheden en studievaardigheden dusdanig heeft ontwikkeld dat de leerling voldoende is uitgerust om de rest van de middelbare schoolcarrière succesvol te doorlopen;
- zich sociaal-emotioneel heeft ontwikkeld, zich prettig en zeker voelt in de middelbare schoolomgeving en onder andere succesvol kan samenwerken.
- zich voldoende gestimuleerd voelt om zich breder te ontwikkelen of dieper onder te dompelen in bepaalde onderwerpen of vakken dan het minimum voor een gymnasiumdiploma vereist.
Kenmerken
De leerlingen die in aanmerking komen voor de Voorsprongklas laten zich in ieder geval omschrijven door de volgende kenmerken. De leerling
- heeft aantoonbare vwo-potentie;
- wordt op de basisschool niet meer voldoende uitgedaagd;
- is sociaal-emotioneel mogelijk nog niet volledig toe aan het voortgezet onderwijs;
- mist executieve functies en studievaardigheden die nodig zijn om de middelbare school succesvol te doorlopen.
Lessentabel
Leerlingen van de Voorsprongklas volgen een gedeelte van de lessen uit klas 1. Zij worden ondersteund door speciaal daarvoor getrainde talentbegeleiders die werken aan het ontwikkelen van executieve functies en aan sociaal-emotionele welzijn. Net als de overige leerlingen hebben de Voorsprongleerlingen klassikale kernlessen en krijgen zij in de gymnasiale maatwerkband extra uitdaging of extra ondersteuning op maat. Hieronder ziet u een overzicht van de kernlessen.
Na de Voorsprongklas stroomt de leerling door naar klas 2 van het gymnasium.
Wilt u meer informatie, mail dan naar voorsprong@oelbert.nl.
Begaafdheidsprofielschool
De Voorsprongklas is een van de vele initiatieven die het Sint-Oelbertgymnasium de afgelopen jaren als lid van de Begaafdheidsprofielscholen heeft genomen, om het onderwijs voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen zoveel als mogelijk op maat aan te bieden.
Een begaafdheidsprofielschool onderscheidt zich van andere scholen in Nederland doordat zij expliciet voor hoogbegaafde leerlingen passend onderwijs realiseren en daarvoor gezamenlijk beleid ontwikkelen. Er zijn afspraken gemaakt waaraan een begaafdheidsprofielschool zich dient te houden. Deze afspraken geven duidelijke richtlijnen, maar laten de scholen voldoende ruimte om eigen keuzes te maken. De visitatie van de vereniging BegaafdheidsProfielScholen is een belangrijk instrument om de kwaliteit van het onderwijsbeleid en van het onderwijsaanbod vast te stellen. Iedere begaafdheidsprofielschool wordt eens in de vier jaar gevisiteerd.
Van de school wordt verwacht dat zij een duidelijke visie heeft op hoogbegaafdheid. Schoolleiding en docenten zijn betrokken bij en in staat om maatwerk te leveren aan de verschillende types hoogbegaafde leerlingen. Het vereist een flexibele organisatie van het onderwijs en docentvaardigheden die zich in een aantal opzichten onderscheiden van wat doorgaans van docenten wordt gevraagd.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.begaafdheidsprofielscholen.nl
Oriëntatie op de voorsprongklas
Als ouders vermoeden dat de Voorsprongklas het best passende onderwijs voor hun kind is, gaan wij graag ter oriëntatie in gesprek. Het Oelbert geeft daarbij een globale indicatie of een aanmelding ná kerst enige kans op plaatsing heeft. Naast een korte rondleiding door de school, bieden we ook drie keer per jaar de mogelijkheid om met de huidige 1e jaars Voorsprongklas mee te lopen.
Procedure van aanname
- Elke ouder die tussen kerst en de officiële aanmelding in maart contact opneemt komt in de vóóraanmeldingsprocedure.
- We plaatsen de leerlingen van de vóóraanmeldingsprocedure op volgorde van “aanmelding” op de voorranglijst.
- Het Oelbert neemt de aanmeldingen op de voorranglijst in behandeling door het eventueel aanwezige intelligentieonderzoek te bestuderen en het advies van de basisschool in te winnen. Bij twijfel consulteren zij, na toestemming van de ouders, een orthopedagoog.
- De aannamecommissie van het Sint-Oelbertgymnasium neemt op deze basis een beslissing of een leerling plaatsbaar is. Als een leerling plaatsbaar is, garandeert het Oelbert de aanname in de maand mei.
Meer informatie?
Wilt u meer informatie over de Voorsprongklas? Stuur dan een mail naar voorsprong@oelbert.nl.